SOOLi ry

SOOLin tarkoituksena on toimia ortodoksista uskontoa tunnustavien eri aineiden opettajien yhdyssiteenä sekä pyrkiä tukemaan ortodoksista uskontokasvatusta.

Mukana liiton toiminnassa on uskonnonopettajia, luokanopettajia ja eri aineiden opettajia sekä muita kasvatusalan ammattilaisia.

Kypros 2010

SOOLin matka Kyprokselle kesällä 2010

Viileänä kesäkuisena päivänä kokoonnuimme Helsinki-Vantaan kentälle päämääränämme helteinen Kypros. Lensimme Pafokseen, josta jatkoimme suoraan Limassoliin.

Ensimmäisen päivän ohjelmassa oli kiertoajelu Limassolissa ja Yermassoiassa. Tutustuimme viinin ja brandyn tekemiseen SODAP-tehtaalla. (Kuva: Jari Mustonen)

Viinitehdaskierros päättyi viini- , brandy- ja ouzomaistajaisiin. Eri viinilajeja esitteli meille paikallinen suomalainen opas Tarja Christophides. (Kuva: Patrick Hublin)

Tutustumassa erilaisiin pesusieniin. (Kuva: Patrick Hublin)

Limassolin kauppahallin tarjontaa. (Kuva: Patrick Hublin)

Seuraavana päivänä alkoi matkamme virallinen osuus. Kävimme tapaamassa Hänen Pyhyyttään Limassolin metropoliitta Athanasiosta. (Kuva: Patrick Hublin)

Metropoliitan tarjoamalla lounaalla oli tarjolla mm. erittäin pehmeää mustekalaa ja neilikkamarinoituja kastanjoita. Samalla saimme tilaisuuden jutella paikallisten uskonnonopettajien kanssa. (Kuva: Patrick Hublin)

"SOOLin kuoro" laulamassa pari kirkkoveisua lounasvieraille pyhien suojeluksessa. (Kuva: Patrick Hublin)

Ryhmämme yhteiskuvassa Hänen Pyhyytensä metropoliitta Athanasioksen ja paikallisten uskonnonopettajien kanssa. Eturivissä vasemmalla matkanjohtajamme lehtori, diakoni isä Risto Aikonen, Hänen Pyhyytensä Athanasios ja oikealla Limassolin metropoliittakunnan hiippakuntasihteeri Stavros Olympios, jonka vastuualueena on kirkollinen kasvatus. (Kuva: Patrick Hublin)

Lounaan jälkeen tutustuimme kahteen paikalliseen kouluun pirteän uskonnonopettajan Theodosia Konstantinidoun johdolla. (Kuva: Patrick Hublin)

Valtiollisen koulun luokkahuoneiden viihtyvyyteen ei juurikaan panosteta. Ilkivallasta ja rauhattomuudesta oli selviä merkkejä. Koulupäivät alkavat klo 7.30 ja oppilaat opiskelevat koko päivän ilman ruokataukoa. (Kuva: Jari Mustonen)

Oppaamme luonnehti oman koulunsa luokkia vankilamaisiksi. Ikkunat olivat kalterimaisia ja verhoja ei juurikaan ollut, koska "oppilaat repivät ne heti alas". Luokkahuoneiden ovet ovat aina lukossa. Tuli sellainen tunne, että saamme olla ylpeitä suomalaisten koulujen tasosta sekä ulkoisesti että sisällöllisesti. (Kuva: Jari Mustonen)

Seuraavaksi tutustuimme samassa pihapiirissä olevaan yksityiseen taide- ja musiikkipainotteiseen lukioon. Ensimmäiseksi meidät ohjattiin koulun kirjastoon. Kuvassa keskellä opetusneuvos Pekka Iivonen. (Kuva: Jari Mustonen)

Tässä koulussa oli satsattu viihtyvyyteen. Käytäville oli ripustettu runsaasti oppilaiden taideteoksia. (Kuva: Jari Mustonen)

Lukiossa oli myös oma moderni ja hyvin varusteltu musiikkistudio äänityksiä varten. Rahalla saa... Saimme myös olla mukana improvisoidussa konsertissa, kun eräs koulun oppilaista soitti meille Brahmsin klarinettisonaatin opettajansa säestyksellä. (Kuvat: vas. Jari Mustonen, oik. Patrick Hublin)

Pitkän helteisen päivän jälkeen olikin sitten aika vaihtaa vapaalle. Iltakävelyllä Limassolin rannalla. Taustalla opetusneuvos keskustelemassa puhelimitse Suomen uskonnonopetuksesta Suomen Ekumeenisen Neuvoston pääsihteerin kanssa. (Kuva: Patrick Hublin)

Limassol by night. (Kuva: Jari Mustonen)

Seuraavana aamuna suuntasimme bussimme kohti Kykkos-luostaria. Matkalla tutustuimme mm. Neitsyt Marian Amasgouksen nunnaluostariin, jossa täydensimme matkamuistokokoelmiamme. (Kuvat: Patrick Hublin)

Kyproslainen ruoka oli hyvää. Sen huomasi parhaiten kotona katsoessaa omaa vyötäröään. Myös paikalliset oluet tuli testattua. Valittavana oli KEO ja LEON. Keo taisi vetää pitemmän korren, vaikka kyllä Leollekin riitti kannattajia. (Kuva: Patrick Hublin)

Kuuluisassa Kykkos-luostarissa viivyimme seuraavaan päivään asti. (Kuva: Patrick Hublin)

Luostarissa meidät otti vastaan suomalainen munkki isä Vasili. Kun hän tuli luostariin, lykättiin hänen käteensä ensimmäisenä kännykkä. Niin ne ajat muuttuvat luostareissakin. (Kuva: Jari Mustonen)

Osa ryhmästämme odottelemassa ehtoopalveluksen alkamista. Toinen vasemmalta SOOLin pj Sirpa Okulov ja kolmas vasemmalta sihteerimme Marianne Kantonen. (Kuva: Jari Mustonen)

Ehtoopalveluksen jälkeen isä Vasili esitteli meille kirkkosalin vieressä sijaitsevan reliikkihuoneen. Isä Vasili huomautti, että valokuvien ottaminen oli kielletty, mutta koska ryhmämme kamerat vain aivan kuin itsestää räpsähtelivät, sanoi hän kohta: "No ottakaa sitten. Mä laitan oven kiinni." (Kuva: Jari Mustonen)

Vasemmalla puinen antiminssi, johon on upotettu useita reliikkejä. Oikealla pyhän palkattaparantaja Panteleimonin käsi. (Kuvat: Jari Mustonen)

Vasemmalla pyhän Johannes Kastajan ranneluu ja oikealla pyhän Neofytos Engleistoksen alaleuka. (Kuvat: vas. Jari Mustonen, oik. Patrick Hublin)

Kolme Ireneä oman suojeluspyhänsä reliikin äärellä. (Kuva: Jari Mustonen)

Aamulla luostarin kellot herättivät aamupalvelukseen ja liturgiaan. (Kuva: Patrick Hublin)

Aamiaisen/brunssin jälkeen SOOLin pj Sirpa Okulov ja matkanjohtaja Risto Aikonen lahjoivat isä Vasilin Suomen tuliaisilla (kirkkoviinillä). (Kuva: Patrick Hublin)

Vas. Tutun näköinen muovipussi isä Vasilin käsissä. Oik. Vielä viimeiset ostokset luostarin ulkopuolella olevista matkamuistokaupoista. (Kuvat: Patrick Hublin)

Lopuksi isä Vasili opasti meidät Kyproksen entisen presidentin ja arkkipiispan Makarios III:n haudalle, jota sotilaat vartioitsevat. (Kuvat: Patrick Hublin)

Oli tullut aika jättää isä Vasili pois bussista luostariinsa ja toivottaa hänelle laulaen "Monia armorikkaita vuosia". Me jatkoimme matkaamme Kyproksen jaettuun pääkaupunkiin Nikosiaan. (Kuva: Patrick Hublin)

Matkalla Nikosiaan poikkesimme katsomassa Panagia Asinou -kirkkoa, joka on rakennettu vuonna 1105 ja joka on Unescon maailman kulttuuriperintökohde freskojensa takia. (Kuva: Patrick Hublin)

Ja sitten oli taas aika huolehtia vyötäröstä. (Kuva: Patrick Hublin)

Nikosiassa aamupäivällä ohjelmaamme kuului Kyproksen ortodoksisen kirkon arkkipiispa Krysostomos II:n tapaaminen. Kuvassa vasemmalta opetusneuvos Pekka Iivonen Suomen opetushallituksesta, Mesorian piispa Georgios, matkanjohtaja Risto Aikonen, Hänen Autuutensa Krysosmos II, SOOLin sihteri Marianne Kantonen ja SOOLin pj Sirpa Okulov. (Kuva: Jari Mustonen)

Ryhmäkuvassa arkkipiispan kanssa.

Arkkipiispan tapaamisen jälkeen Mesorian piispa Georgios esitteli meille arkkipiispan residenssin yhteydessä olevia tiloja. Kuvassa Kyproksen kirkon pyhän synodin kokoushuone. (Kuva: Jari Mustonen)

Makarios III:n asuinhuoneet toimivat museona. Huoneet ovat siinä kunnossa kuin ne olivat hänen elinaikanaan. Vasemmalla Makarioksen makuuhuone ja kuolinvuode, oikealla piirongin valokuvat. (Kuvat: Patrick Hublin)

Arkkipiispan residenssin yhteydessä toimii myös bysanttilainen museo, jossa olimme opastetulla kierroksella. (Kuva: Patrick Hublin)

Ohjelmaamme oli merkitty pienimuotoinen uskonnonopetusseminaari Kyproksen Yliopistolla, mutta se valitettavasti peruuntui professorin yllättävien kiireiden vuoksi. Me kuitenkin kävimme tutustumassa yliopistoon päältäpäin. Kuvassa yliopiston sisäänkäynti. (Kuva: Patrick Hublin)

Yliopiston kirkko. (Kuva: Jari Mustonen)

Iltapäivällä vaihdoimme vaatteet ja naamioiduimme turisteiksi 38 asteisessa Nikosiassa. Kävelyretken määränpää oli Turkin puoleinen Nikosia. (Kuva: Patrick Hublin)

Turkin puolella oli aika maistella turkkilaista ruokaa ja paikallista EFES-olutta. Ei paljoa hävinnyt Keolle. Ruokakin oli hyvää, joidenkin mielestä jopa parempaa kuin kreikkalaisella puolella. Ainoa miinus oli, että tällä kertaa jouduimme odottelemaan ruokaa pitkän tovin. (Kuva: Jari Mustonen)

Saman päivän iltana tapasimme Suomen Kyproksen suurlähettilään Riitta Reschin (kuvassa oikealla), joka kertoi meille seikkaperäisesti ja asiantuntevasti Kyproksen tämänhetkisestä tilanteesta ja saaren yhdistymisneuvotteluista. (Kuva: Jari Mustonen)

Seuraavana päivänä suuntasi Kyproksen kirkon kustantama bussimme Larnakan kautta takaisin Limassoliin. Larnakassa vierailimme pyhän Lasaroksen kirkossa, jossa meitä opasti isä Lasaros. (Kuvat: Patrick Hublin)

Kirkon kryptassa saimme kunnioittaa pyhän Lasaroksen hautapaikkaa. (Kuva: Patrick Hublin)

Lasaroskirkon vieressä sijaitsevassa Lazaros-shopissa saimme tilaisuuden taas täydentää matkamuistovarastoamme. (Kuvat: Patrick Hublin)

Matkalla isä Themiskleos Hadzijoannoun ja tämän Eliana-puolison luo, pysähdyimme pienessä Mavrovounionin (suom. Mustavuori) Pyhän Georgioksen munkkiluostarissa, jossa ikonimaalarimunkki isä Simeon esitteli keräämiään ja maalaamiaan ikoneja. (Kuvat: Patrick Hublin)

Vasemmalla luostarin kellot ja taalanto, oikealla luostarin sisäänkäynnin kukkaloistoa. (Kuvat: vas. Jari Mustonen, oik. Patrick Hublin)

Oroklidin kylässä asuva rehtori Eliani Hadzijoannou on vieraillut suomessa vuonna 2002. Isä Themiskleos Hadzijoannou toimii seurakuntapappina Oroklidissa. Seurakunnan alueella asuu noin 3 000 ortodoksia ja noin 6 000 muihin uskontokuntiin kuuluvaa ihmistä. (Kuvat: Patrick Hublin)

Nauttimassa kyproslaisesta vieraanvaraisuudesta. (Kuva: Patrick Hublin)

Matkamme jatkui kohti Limassolia, mutta vielä poikkesimme Hala Sultan Tekke -moskeijassa, joka on muslimien 3. tai 4. tärkein uskonnollinen kohde. (Kuva: Patrick Hublin)

Perimätiedon mukaan moskeijaan on haudattu Umm Haram, joka oli profeetta Muhammedin kasvatusäiti tai hänen tätinsä. Moskeija rakennettiin haudalle 1700-luvun lopulla. (Kuvat: vas. Patrick Hublin, oik. Jari Mustonen)

Matkamme viimeisen päivän vietimme Limassolissa rannalla maaten, shoppaillen ja tavaroita pakkaillen. Oli aika palata takaisin Suomeen, jotta sitten ensi kesänä pääsemme jälleen SOOLin kulttuuri- ja opintomatkalle. Silloin suuntaamme Konstantinopoliin! (Kuva: Jari Mustonen)